Όπως λέγεται στα αγγλικά, network, σημαίνει δουλειά. Οι περισσότεροι άνθρωποι το μπερδεύουν με τις κοινωνικές συγκεντρώσεις ή ακόμα και τη συλλογή ή τη διανομή επαγγελματικών καρτών σε διάφορες εκδηλώσεις που παρευρίσκονται.
Το δίκτυο, ή η δικτύωση στα ελληνικά, είναι η καλλιέργεια αμοιβαία επωφελών σχέσεων. Μπορείτε να δημιουργήσετε ένα δίκτυο από συνήθεια, επειδή είναι ο χαρακτήρας σας ή επειδή πρέπει να διατηρήσετε επαφή με την αγορά σας. Ανεξάρτητα από τον λόγο ή την ανάγκη, το διαδίκτυο είναι κάτι που υπάρχει στη ζωή μας από πολύ παλιά.
Στις γνωριμίες που δημιουργήσατε ως φοιτητής. Μετέπειτα θα επικοινωνήσετε με ανθρώπους της περιοχής που ζείτε, αναζητώντας την πρώτη σας δουλειά, τον κύκλο των συναδέλφων σας ως στέλεχος ή νέος επαγγελματίας.
Πολλοί πιστεύουν ότι το διαδίκτυο είναι το προνόμιο των εξωστρεφών. Η αλήθεια είναι ότι μερικοί άνθρωποι χρειάζονται να επικοινωνούν περισσότερο από άλλους, αλλά επειδή η επαγγελματική δικτύωση είναι μια στρατηγική για να καλλιεργήσουμε τη φήμη μας στην αγορά, τείνω να πιστεύω ότι το κάνουν καλύτερα όσοι δεν το έχουν ως έμφυτο.
Με άλλα λόγια, εάν έχετε την εμπιστοσύνη πολλών γνωστών και την ικανότητα να διατηρείτε σχέσεις με άλλους, είναι πιθανό να εξαρτάστε από αυτή την ευκολία σας και όχι στο να είστε περισσότερο μεθοδικοί. Πώς μπορούμε να αφήσουμε μια μόνιμη καλή πρώτη εντύπωση;
Πώς βάζεις τα θεμέλια για μακροχρόνιες επαγγελματικές ή μη γνωριμίες; Όταν κάποιος σου πει ότι μετά από λίγο καιρό θα γνωρίσεις κάποιον που δεν γνωρίζεις μέχρι τώρα και που είναι σημαντικός για σένα, τι σκέφτεσαι πρώτα;
Έχεις αρχίσει να σκέφτεσαι και να προετοιμάζεσαι για αυτό που θέλεις να του πεις και πώς θα τον εντυπωσιάσεις έτσι ώστε να υπάρξει συνέχεια αυτής της πρώτης γνωριμίας;
Διαβάζεις το άρθρο: Αποτελεσματική επικοινωνία και Networking
Μήπως προσπαθείς να σκαρφιστείς που θα μπορούσες να τον καλέσεις; Τι να του δώσεις ώστε να σε θυμάται; Τι να του διηγηθείς; Εγώ λοιπόν, θα σε συμβούλευα κάτι πολύ πιο απλό το οποίο θα σου σώσει πολύτιμο χρόνο, ενέργεια και το κυριότερο θα σε κάνει να φανείς το πιο cool άτομο της ομήγυρης.
Οι περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούν να εντυπωσιάσουν, ενώ ο πιο σίγουρος τρόπος για να ανοίξεις μια αποτελεσματική επικοινωνία με κάποιον είναι να ενδιαφερθείς για αυτά που κάνει ο άλλος:
Ρωτήστε ποιο είναι το τελευταίο του project, τι είναι το πιο συναρπαστικό πράγμα στη δουλειά του, πώς αλήθεια τα καταφέρνει στο « χ πράγμα …». Και όταν η κουβέντα σας θα έχει ζεσταθεί ελαφρώς, κάνε χρήση της μαγικής φράσης των 5 λέξεων: Πώς μπορώ να σε βοηθήσω! Ο πιο σίγουρος τρόπος να δημιουργήσεις την αρχή μιας ανθρώπινης σχέσης που θα διαρκέσει είναι να προθυμοποιηθείς να βοηθήσεις τον άλλο σε αυτό που κάνει εκείνη την εποχή.
Κάθε δραστηριότητα που επιτρέπει στους ανθρώπους να επικοινωνούν είναι μια καλή ευκαιρία για επικοινωνία. Τα τελευταία χρόνια εταιρείες, χώροι, οργανισμοί και άλλοι φορείς διοργανώνουν εκδηλώσεις στην ελληνική αγορά με στόχο τη δημιουργία επαγγελματικών δικτύων.
Η παρακολούθηση αυτού του είδους εκδηλώσεων είναι πολύ ενδιαφέρουσα γιατί θα έχετε κάνει σχετική έρευνα για το κοινό που θα συναντήσετε για να αποφύγετε τη σπατάλη χρόνου, αλλά είναι καλύτερο να γνωρίζετε τι θα συμβεί για να ενεργήσετε ανάλογα.
Οι κοινωνικές εκδηλώσεις πραγματοποιούνται για την έναρξη ή την καλλιέργεια σχέσεων και συνδέσεων μεταξύ των ανθρώπων. Κανείς δεν θα πάει σε κοινωνικές εκδηλώσεις για να αγοράσει πράγματα, οπότε φανταστείτε πόσο αναποτελεσματικό είναι να συμμετέχετε σε τέτοιες εκδηλώσεις για να προσπαθήσετε να πουλήσετε πράγματα.
Ουσιαστικά, τα κοινωνικά δίκτυα βασίζονται σε μια τέτοια λογική: σχεδιάστε ένα σχέδιο δράσης για να έρθετε σε επαφή με νέους, όχι απαραίτητα από το ίδιο μέρος, και μπείτε στη διαδικασία να τους γνωρίσετε, ισοδυναμεί με ευκαιρία.
Με ευκαιρία να:
- Ελκύσουμε το ενδιαφέρον ανθρώπων που μπορεί να μας συστήσουν για μια θέση εργασίας ή να μας ενημερώσουν για θέσεις που πρόκειται να «ανοίξουν» στην αγορά.
- Γνωρίσουμε ανθρώπους με τους οποίους μπορεί να συνεργαστούμε σε κάποιο έργο ή σε κάποια καινοτόμα ιδέα.
- Προωθήσουμε την εταιρεία μας (ειδικά όταν είναι start-up) σε πιθανούς επενδυτές και να ανταλλάξουμε απόψεις με άλλους εκπροσώπους άλλων εταιρειών με μεγαλύτερη εμπειρία και γνώση του αντικειμένου μας.
- Διευρύνουμε το πελατολόγιο μας αν ο στόχος μας είναι η επιχειρηματική ανάπτυξη της εταιρείας μας.
- Προβάλλουμε τις γνώσεις και ικανότητές μας σε ένα ευρύτερο κοινό από αυτό που ήδη γνωρίζουμε και έτσι να αυξήσουμε τις πιθανότητες να προωθήσουμε την προσωπική μας επαγγελματική ταυτότητα/εικόνα (self brand) και να βρούμε μια θέση που μας ταιριάζει.
- Μάθουμε περισσότερα πράγματα για το αντικείμενο εργασίας μας ή τον κλάδο που δραστηριοποιούμαστε και να εξελιχθούμε επαγγελματικά. Αντλήσουμε σημαντικές πληροφορίες για την αγορά εργασίας μας ή και για άλλες θέσεις εργασίες που πιθανώς να μην είχαμε σκεφτεί ότι πιθανώς να μας ταιριάζουν.
- Μοιραστούμε τις εμπειρίες μας και να εμπνευστούμε από τις ενέργειες και αντιδράσεις ανθρώπων, που ανακαλύπτουμε, ότι έχουν παρόμοιες εμπειρίες και αξίες με τις δικές μας.
- Βελτιώσουμε την ικανότητά μας στην επικοινωνία και να ενδυναμώσουμε την αυτοπεποίθησή μας.
- Καταλάβουμε περισσότερο τους εαυτούς μας και τα θέλω μας.
- Απομυθοποιήσουμε τους τίτλους των άλλων και να εστιάσουμε το ενδιαφέρον μας στους ανθρώπους πίσω από τους τίτλους.
- Γνωρίσουμε μέντορες που θα μπορούσαν να μας δώσουν πολύτιμες συμβουλές για να βελτιώσουμε την απόδοσή μας ή την επαγγελματική μας εικόνα προς τα έξω.
Η κοινωνική δικτύωση θέλει χρόνο και δέσμευση. Το network you need to work! Θα χρειαστεί χρόνος για να εντοπίσεις πιθανά μέρη ή διοργανώσεις που θα μπορούσες να πας και να συμμετέχεις για να διευρύνεις τον κύκλο των γνωριμιών σου με επιρροή σε αποφάσεις προσλήψεων. Θα χρειαστεί επίσης δέσμευση στο αποτέλεσμα από πλευράς σου και θετική ενέργεια για να μην κάνεις πίσω την τελευταία στιγμή…
…γιατί ένας εχθρός της κοινωνικής δικτύωσης είναι η αναβλητικότητα. Όσο αναβάλεις την συμμετοχή σου σε εκείνο το σεμινάριο που σε ενδιέφερε ή σε εκείνο το open coffee event που έμαθες μέσω του facebook, χάνεις πιθανές ευκαιρίες να γνωρίσεις σημαντικούς ανθρώπους, αλλά και ανθρώπους που πιθανώς να σε εμπνεύσουν να αλλάξεις ή και να δραστηριοποιηθείς.
Ο φόβος για καθετί καινούργιο επίσης μπορεί να σταθεί εμπόδιο της κοινωνικής δικτύωσης, όπως και η προκατάληψη ότι η δικτύωση δεν μπορεί να είναι και εκτός των άλλων διασκεδαστική. Πολλές επαγγελματικές συνεργασίες ή ακόμα και φιλίες έχουν ξεκινήσει από μια απλή συνομιλία και νέα γνωριμία.
Επιπλέον, η επιτυχία της κοινωνικής δικτύωσης βασίζεται κατά κύριο λόγο στην διάθεση και ικανότητά σου να παρακολουθείς συστηματικά τις επαφές σου και να επιδιώκεις την συνέχεια της πρώτης επαφής και της δεύτερης, προκειμένου να χτίσεις μια πιθανή σχέση συνεργασίας. Η κοινωνική δικτύωση δεν έχει ιδιαίτερο αποτέλεσμα, αν απλά μοιράζεσαι επαγγελματικές κάρτες με τους γύρω σου και μετά δεν επικοινωνήσεις ποτέ ξανά. To network you need to follow up!
Αν μάλιστα, σε βοηθάει να κρατάς σημειώσεις σε ότι αφορά τις επαφές που έχεις κάνει, το διάστημα που έχει μεσολαβήσει μετά από μια τελευταία επικοινωνία κτλ, τότε θα είναι καλό να το κάνεις. Θα είναι ευχάριστο αν ανακαλύψεις κάποια στιγμή, ότι έχεις φτάσει σε σημείο να κάνεις τόσες γνωριμίες που πιθανώς να πρέπει να οργανωθεί για να τις παρακολουθείς.
Στο networking αν θέλεις να είσαι δημοφιλής και να δημιουργείς εύκολα γνωριμίες που να έχουν τα εχέγγυα να μετατραπούν σύντομα σε ανθρώπινες και στη σειρά σε επαγγελματικές σχέσεις καλό θα είναι να ξεκινάς δίνοντας στον άλλο κάτι από αυτά που χρειάζεται. Βοηθώντας κάποιον ανεβαίνει η αξιοπιστία σου στον ίδιο και τον κύκλο του και τον μετατρέπεις σε πρεσβευτή σου.
Να θυμάσαι πως είσαι μοναδικός!
Είσαι υπέροχος!
Να Αγαπάς τον Εαυτό σου και να Ζεις με Πάθος!
Συμπληρωματικά άρθρα: